Forskning

5 gode råd der hjælper dit barn med at få en sundere ryg

1 million danskere. Så mange af os døjer med lænderygsmerter, hvilket gør lænderygsmerter til den mest udbredte sygdom i Danmark og samtidig den sygdom, der er årsag til flest lægebesøg og sygedage. Det viser en undersøgelse fra Sundhedsstyrelsen. Forebyggelse i en tidlig alder er derfor afgørende for, at børn ikke tager rygproblemer med over i de voksnes rækker.

Masser af aktivitet og skiftende stillinger er noget af det, der hjælper dit barn med en sundere ryg

Ondt i ryggen er – som tallene viser – et udbredt problem i Danmark og for at tage problemet i opløbet, er det vigtigt at starte tidligt med forebyggelse.

Forskning, som bl.a. kiropraktorer står bag, viser, at rygsmerter starter tidligere og er mere udbredt blandt danske børn, end man hidtil har troet. Det er også påvist, at børn, som døjer med rygsmerter, ofte vil opleve problemer med ryggen i deres voksne liv.

Derfor er det en god idé at tage smerterne seriøst allerede fra en tidlig alder, ligesom man som forældre med fordel kan forsøge at skabe en aktiv og sund hverdag, hvilket har en forebyggende effekt på rygsmerter – for både børn og voksne.

Herunder finder du 5 gode råd til en sundere ryg for dit barn.

1) Masser af bevægelse
Forsøg at indrette en hverdag med fysisk aktivitet. Det kan gøres gennem små rutiner, som fx at gå en tur efter aftensmaden eller gå eller cykle til børnehave eller skole. Måske kan I gøre det til en fælles aktivitet, der naturligt indgår i jeres hverdag?

2) Skift stillinger i løbet af dagen
Strengt taget findes der ikke stillinger eller bevægelser, der er dårlige for ryggen. Ryggens værste fjende er gentagne ens og hårde bevægelser – eller for få bevægelser. Få dit barn til at skifte stillinger, hvis det fx sidder med en tablet eller ved fjernsynet. Husk også, at børn ikke altid behøver sidde stille, når de laver lektier. De må gerne bevæge sig på stolen eller bordet, ligesom de også må ligge ned i stedet for at sidde.

3) Bær skoletasken korrekt
Skoletasken skal bæres på ryggen og sidde på begge skuldre, så der er ligevægt. Sørg i den forbindelse for, at barnet kun har de nødvendige bøger med. En god tommelfingerregel er, at tasken højst må veje 10-15% af barnets kropsvægt.

4) Lyt til kroppens signaler
Hvis dit barn oplever smerter i fx ryg eller nakke, og går de ikke væk eller bliver ved med at vende tilbage, så få det undersøgt hos en behandler.

5) Lidt bevægelse er bedre end ingen bevægelse, når man har ondt
Før i tiden troede man, at man først og fremmest skulle hvile ryggen, hvis den gjorde ondt. Nu ved man, at det er vigtigere at holde ryggen i gang. Har dit barn ondt i ryggen, er det faktisk bedre at være med til idræt på nedsat kraft, hvis det kan lade sig gøre, end at bede om fritagelse.

Hvis du vil læse mere om de forskellige slags rygsmerter, kan du klikke her.