Nyhed

Superviserede træningsforløb for ryg og for knæ/hofter

De fleste af os vil i løbet af livet opleve smerter i kroppen, og i nogle tilfælde vil disse smerter påvirke os i sådan en grad, at det har indflydelse på vores livskvalitet og funktion i hverdagen.

Kiropraktoren tilbyder to forskellige superviserede træningsforløb til patienter, der døjer med henholdsvis rygsmerter og smerter i knæ/hofter. Begge forløb indeholder en individuel konsultation med en grundig vurdering af enten ryg eller knæ/hofter. Dette kan indebære fysiske undersøgelser, bevægelsesanalyse og eventuelt billeddiagnostisk udredning.

Herefter bliver du en del af et træningsforløb over 6-8 uger i grupper med andre patienter, som døjer med smerter samme sted. Under forløbet tilbydes uddannelse i smerteviden og smertehåndtering med fokus på individuelle mål og aktiviteter.

Træning er vejledt på hold, men kan i sessionerne tilpasses den enkelte. Valget af typen af træning afhænger af dine symptomer, funktionsniveau og præferencer. Hovedfokus med træningen vil være at genoprette naturlige bevægelser og funktion, reducere utryghed ved bevægelse og give dig tillid til brug af kroppen.

Forløbene er målrettede personer, der har haft smerter i mere end 30 dage, og hvor smerterne har indflydelse på funktion og livskvalitet. Forløbene tilbydes personer over 16 år.

Til dig med rygsmerter:
Rygsmerter er en almindelig tilstand, som påvirker mennesker i alle aldre. De kan opstå af flere årsager som uhensigtsmæssige belastninger, skader eller underlæggende medicinske tilstande som slidgigt eller diskusprolaps. I mange tilfælde er rygsmerter dog uspecifikke, og det kan være svært at pege på en direkte årsag til smerterne. Rygsmerter af kort varighed er sjældent et tegn på en alvorlig tilstand, men vedvarende eller meget begrænsende rygsmerter kan være vigtigt at få vurderet af en sundhedsprofessionel.

Til dig med smerter i knæ/hofter:
Smerter i hofte og knæ kan i mange tilfælde optræde samtidigt og kan hænge sammen med smerter fra ryg og ankler. Smerterne skyldes ofte problemer med muskler, brusk, ledbånd eller sener omkring leddene. Både knæ og hofter har stor betydning for helt basale hverdagsaktiviteter, og det kan derfor være særligt udfordrende og begrænsende at leve med smerter i netop disse led. For at imødekomme disse udfordringer kan det være nødvendigt med målrettet træning og vejledning for at forbedre din mobilitet og livskvalitet.