Viden

Er du i risiko for sygemelding?

Hvis du oplever at blive langtidssygemeldt på dit arbejde, så har din arbejdsgiver pligt til at indkalde dig til en samtale om, hvordan du kan vende tilbage på arbejdet senest 4 uger efter sygdommens påbegyndelse. På mødet kan I også vende, om du skal starte på nedsat tid i en periode.

Processen for din langtidssygemeldelse
Din arbejdsgiver kan beslutte at lave en såkaldt mulighedserklæring, hvis han/hun finder det nødvendigt. En mulighedserklæring skal udfyldes af både arbejdsgiver og af dig selv i samarbejde med din læge og består derfor af to dele: Sammen med din arbejdsgiver skal I blive enige om, hvilke arbejdsopgaver, som du føler, du er i stand til at løse med din nuværende tilstand. Den anden del skal som sagt udfyldes med din læge.

Hvis du stadig efter otte uger ikke mener, du kan vende tilbage til arbejdet, så kan du bede din arbejdsgiver om at få en fastholdelsesplan. Det er en plan, der beskriver hvordan, du kan starte på arbejdet igen og i hvilket omfang.

Hvordan kan din kiropraktor hjælpe dig i din sygdomsperiode?
Kiropraktoren kan hjælpe med at skabe klarhed om, hvordan du kan arbejde, og hvad du kan arbejde med, for kommunen eller din læge kan bede om en status fra kiropraktoren, og din kiropraktor kan så i samarbejde med din læge skrive en funktionsvurdering. Det er en vurdering, som beskriver dine muligheder for at vende tilbage til arbejdet.

Læs mere om sygemelding fra arbejdet

Læs hvad en kiropraktor kan gøre for dig