Viden

Få en god øvelse til ryggen

Fejesving kender mange fra gymnastik og opvarmning, og det er også en fin rygøvelse, påpeger en kiropraktorprofessor. Mange muskelgrupper i ryg, mave, ben og balder aktiveres og arbejder sammen.

Sådan gør du: Du starter oppe på tæerne med samlede ben og strakte arme over hovedet. Armene føres herefter i et sving mod gulvet og videre, så langt armene kan komme bag ryggen i strakt position.

Derfor er fejesving gode for ryggen

1.
Rygsmerter resulterer tit i langsomme og stive bevægelser i ryggen. Fejesving kan hjælpe dig med at genvinde en naturlige måde at bevæge sig på, som ryggen er lavet til

2.
Rygsmerter resulterer også tit i, at man bliver bange for at bevæge sig forkert – fejesving kan hjælpe dig med at få tillid til din ryg igen

3.
Du kan begynde med små udsving og øge gradvist til store bevægeudslag. Når du er blevet tryg ved bevægelsen, må du gerne give fuld gas

4.
Fejesving kan varieres ved at skifte tempo. Lav den superlangsomt, og mærk hvordan skuldre, ryg, ben, balder og mave arbejder – og lav den hurtigt og mærk varmen i kroppen og friheden i bevægelsen. Du kan også skifte retning. Du kan veksle imellem at bevæge dig lige op og ned og rotere til siderne, så kroppen drejes skiftevis mod højre og venstre

Specialisten

Øvelsen er udvalgt og forklaret af Alice Kongsted, professor på Syddansk Universitet og seniorforsker på Kiropraktorernes Videnscenter. Uddannet kiropraktor.