Hofte

Smerter, der er relateret til hofteleddet dækker over et relativt stort område og er ikke så nemme at afgrænse som f.eks. smerter i knæet eller albuen. Det skyldes, at leddet er omgivet af lysken, de store muskelgrupper i balden, bækkenets muskler på siden og lårets øverste muskler på forsiden. Desuden passerer rigtig mange nerver forbi hofteleddet. Smerter i lysken, smerter på forsiden af låret, i balden, på ydersiden af hoften og låret, eller endda smerter ved knæet, kan stamme fra hofteleddet, men de kan også stamme fra lænden, bækkenet eller de indre organer i maveregionen eller bækkenet.

Smerter fra hoften eller andre gener som kliklyde, stivhed, fornemmelse af låsning eller stramhed påvirker rigtig mange danskere, men er alligevel ikke så hyppige som smerter eller problemer i ryg og knæ. Symptomer fra hoften kan opstå akut ved decideret skade, forkert belastning eller overbelastning. Generne kan også komme gradvist, hvor man igennem længere tid er generet af det ved visse stillinger eller aktiviteter. De kan også komme og gå, eller være tegn på aldersrelaterede lidelser som f.eks.artrose(slidgigt).

Hvis dine smerter eller andre gener fra hoften er tilbagevendende, vedvarende eller hvis smerterne forværres, vil det være hensigtsmæssigt at få det undersøgt. Det er vigtigt at finde ud af hvor symptomerne stammer fra, om det er fra selve leddet, ledbåndene, senerne, en af slimsækkende eller musklerne omkring leddet.

Hofteleddet er kroppens største kugleleje-led og har mulighed for at bevæge sig i rigtig mange retninger. Ved at føre låret op til brystkassen, hen over det andet ben, ud til siden eller bagud sker der primært bevægelse i hofteleddet. Står man op og vender foden udad eller indad sker det meste af bevægelsen også i hofteleddet i form af rotation i leddet. Hofteleddet er vigtigt i forbindelse med at overføre belastninger og vægt fra underben til kroppen og omvendt, og især ved gang, løb eller cykling er det vigtigt med et velfungerende hofteled.

Hoftens bevægelser styres af nogle store muskelgrupper som sidder foran på låret, på indersiden, ydersiden og bagsiden af låret. Derudover er baldemuskulaturen og musklerne på siden af bækkenet vigtige muskler både med hensyn til stabiliteten og bevægelser i hoften. Hofteleddet er forsynet med nogle meget kraftige ledbånd som stabiliserer og sørger for, at hoften har meget svært ved at gå af led (med mindre man er født med bygningsfejl i hoften (hoftedysplasi), men ledbåndene skal yderligere støtte ved den store bevægelighed i hoften. Både hofteskålen og lårbenshovedet er dækket af brusk som ved forkert belastning eller ved overbelastning kan påvirkes og medføre artrose(slidgigt). Rundt om kanten af hofteskålen sidder en bruskring som kaldes ledlæben. Den er vigtig for at fordele trykket ved belastning og beskytter leddet i yderstillinger. Ledlæben kan beskadiges ved forkert belastning eller overbelastning. Og det er altså ved disse forkerte og uhensigtsmæssige belastninger at ledbåndene har stor betydning, og ofte afværger at skaden sker.