Bækkenløsning

Bækkenet består af tre knogler, der tilsammen danner en ring. De tre steder, hvor knoglerne mødes, findes et led. Ved reel bækkenløsning har man smerter i alle tre bækkenled. Man kan dog også opleve smerter fra et af leddene i bækkenet. Det kan være lige så smertefuldt, men kaldes altså så bækkensmerter.

Det er ikke mange gravide, som kommer igennem en graviditet uden at mærke en vis ømhed i bækkenet, men nogle gravide får smerter, som skyldes bækkenløsning.

Uanset om man har bækkenløsning, altså smerter i alle tre led, eller smerter fra et enkelt led er det vigtigt at passe på. Smerterne udvikler sig som regel langsomt og kan blive værre.

Diagnosen kan stilles efter en undersøgelse hos en kiropraktor. Undersøgelsen inkluderer en undersøgelse både af bækkenets funktion, men også af de omgivende leds og musklers funktion.

Når diagnosen er stillet, vil kiropraktoren fortælle dig, hvad du kan forvente, hvordan du skal forholde dig og hvilke behandlinger eller andre tiltag, der skal sættes i gang.

Du vil opleve symptomerne der kan føles som jagende smerter fra leddene, der stråler ned i lysken og ned i forsiden eller bagsiden af låret. Du vi opleve at smerterne forværres ved at stå, gå og vende sig i sengen.

De fleste med bækkensmerter får forstyrret deres nattesøvn, fordi en eller flere sovestillinger giver smerter, og det gør også ondt at skifte stilling. Som regel kan det lindre smerterne, hvis du laver små øvelser eller går korte ture. Det kan også hjælpe med en let form for massage og muskelarbejde (mobilisering).

Hvis du er gravid, opstår smerterne som regel midt i graviditeten, men kan også opstå tidligere – fx hvis du har været gravid før.

Kvinder med bækkenløsning kan være stærkt handicappede, og i alvorlige tilfælde er det så grelt, at du kun er i stand til at tager meget korte skridt og bevæge dig stift og robotagtigt.