Gode råd

Find dig ikke i smerter, bare fordi du er blevet ældre

Nutidens ældre er ikke ligesom for 50 år siden. Langt de fleste ældre i dag lever aktive liv med fx rejser og frivilligt arbejde – og det vil de ikke undvære. Men ligesom deres yngre medborgere får de ondt i ryggen, i nakken og i muskler og led, men når de får ondt… ja, så er det desværre langt fra alle, der gør noget ved det.

Kiropraktor Sanni Madsen

Ældre over 65 år er underrepræsenterede blandt de befolkningsgrupper, der konsulterer en kiropraktor. At de ældre ikke kommer forbi kiropraktoren, skyldes ikke, at de ikke har smerter. Problemer i ryggen, og i bevægeapparatet generelt, er ligeså almindeligt hos personer over 70 som hos dem i 40’erne. Til gengæld fylder ældre mindre i sygestatistikkerne, da de jo af gode grunde ikke sygemeldes fra deres arbejde og skal have sygedagpenge.

Det handler heller ikke altid om økonomisk formåen. Mange ældre har en god økonomi og har råd til at prioritere fx golf og udlandsrejser – men prioriterer ikke kiropraktorbesøg.

Kiropraktik hjælper – og er ikke farligt

Noget, der måske afholder ældre fra at blive tilset af kiropraktor, kan være manglende viden om, hvad kiropraktorer kan. Og måske tror mange, at smerter i muskler og led er en del af det at blive gammel. Men det behøver det ikke være.

Forskning viser, at kiropraktorbehandling har en god effekt hos ældre patienter, fx med nakkesmerter. Og udover måske lidt ømme muskler og kortvarige gener er der praktisk taget ingen bivirkninger ved kiropraktorbehandling.

Selv små forbedringer betyder meget
Mange ældre får at vide, at der ikke er noget at gøre ved fx deres artrose (slidgigt) fx i hoften eller i knæet, eller også får de noget smertestillende medicin. Men der er mere at gøre, og det behøver ikke være piller (alene). Smerter og funktionsbegrænsninger, som følger af gigten, kan afhjælpes. Selv en lille forbedring kan betyde meget for trivslen og livskvaliteten. For en enlig pensionist kan en forøget gangdistance på få hundrede meter være en afgørende forbedring i forhold til operation, plejehjem, socialt samvær og trivsel

Hvad kan kiropraktorer gøre for ældre?
Blandt andet afhjælpe smerter og funktionsbesvær ved artrose (slidgigt), ryg- og nakkesmerter, spinalstenose mm. Behandlingen kan desuden være med til at sikre en aktiv livsstil, som har en række positive effekter.

Kiropraktorer er professionelle, universitetsuddannede sundhedspersoner, der indretter deres behandling efter, hvilken patient de står overfor. Så myten om, at det kan være skadeligt for gamle knogler at besøge en kiropraktor er – heldigvis – ikke sand.