Gode råd

Ondt i ryggen? Viden hjælper dig til at få det bedre

Jo mere du ved om ryggen og smertemekanismer, desto mere tryg føler du dig - og det øger oplevelsen af selv at kunne påvirke tilstanden

GLAD træning i Odense. Øvelser for især ryg. Foto: Heidi Lundsgaard

Mennesker med rygbesvær bruger generelt et mindre repertoire af bevægelser. Eller sagt på en anden måde: gør det ondt, når du gør nogle bestemte bevægelser, vænner du dig hurtigt til at lade være.

Men: Det medfører unaturlige bevægemønstre med ensidige belastninger, og det gør ikke noget godt for de smerter, du har – snarere det modsatte.

Forskning har vist, at viden om ryggen og smertemekanismer giver patienter tryghed og øger oplevelsen af at selv kunne påvirke tilstanden. Både ved rygsmerter og også ved andre kroniske tilstande giver patientinddragelse og viden bedre livskvalitet, og bliver derfor indført bredt i sundhedsvæsenet.

GLA:D® i ryggen

GLA:D-konceptet er lige præcist bygget op om dette, og har i flere år eksisteret til knæ og hofte og tilbydes blandt andet i nogle kiropraktorklinikker. Konceptet GLA:D Ryg blev introduceret i 2018  og mange kiropraktorer har siden da certificeret sig til at kunne tilbyde GLA:D Ryg-koncept. GLA:D RYG er et behandlingstilbud til patienter med langvarige eller tilbagevendende lænderygsmerter, der påvirker hverdagen. Tilbuddet er udviklet af forskere og behandlere på SDU.

Programmet følger Sundhedsstyrelsens anbefalinger for behandling af patienter med rygsmerter og bygger på principper for hjælp-til-selvhjælp på samme måde som GLA:D® for patienter med knæ- og hoftesmerter. Formålet er, at gøre patienten i stand til selv bedre at tage hånd om deres ryg gennem forbedret fysisk kapacitet og øget viden om deres tilstand.

I GLA:D® Ryg giver patientuddannelsen deltagerne viden om ryggen, og om hvorfor smerter ikke er ensbetydende med strukturelle og biomekaniske problemer eller større skader i ryggen. Bare fordi det gør ondt er det nemlig ikke sikkert, at det er en dårlig ide at bevæge sig.

Læs mere om GLAD Ryg her