Gode råd

Stenosepatienter kan forbedre gangdistance med træning og manuel behandling

Et omfattende behandlingsprogram med patientuddannelse, træning og manuel behandling har vist sig meget effektivt for patienter med spinalstenose.

Næsten 30% af danskerne vil i 2030 være over 60 år, det viser fremskrivninger foretaget af Danmarks Statistik. Det betyder at det er forventeligt at der vil være en væsentlig stigning i forekomsten af lumbal spinalstenose, en aldersbetinget forandring i rygmarven.

Tilstanden kan give smerter, føleforstyrrelser og en fornemmelse af at være tung i benene, typisk når du går eller står. Samtidig oplever man, at det hjælper at sidde ned eller bøje sig fremover, fordi nerverne i rygsøjlen får mere plads. En typisk konsekvens af spinalstenose er således at det kan være smertefuldt at gå selv ganske korte ture.

Forskere fra Canada har i år undersøgt effekten af et 6-ugers forløb som inkluderer patientuddannelse, daglige øvelser og træning på motionscykel samt 12 behandlinger med ledmobilisering, stræk og bløddelsbehandling.

Formålet med behandlingen er kort fortalt at øge den distance en patient der lider af spinalstenose kan gå uden at smerterne bliver for stærke. Samtidig har behandlingen fokus på selvhåndtering, idet der er tale om en kronisk tilstand med et forløb der svinger meget undervejs.

Forskerne fandt, at langt de fleste af deltagerne i forskningsprojektet (ca 80 %) opnåede en relativt kraftig forbedring af deres gangdistance i forhold til udgangspunktet, også i forhold til en testgruppe der selvtrænede, men ikke fik manuel behandling. På kort sigt blev distance øget med 500 meter i løbet af de første 8 uger og udbygget op til 670 meter i løbet af de første 12 måneder.

Det lyder måske ikke af så meget, men for en patient der fx har problemer med at gå ned og handle, kan det gøre en enorm forskel, ikke mindst for den oplevede livskvalitet.

I Danmark er 80 kiropraktorer i Region Syddanmark i gang med at indsamle data på patienter i pakkeforløb for bl.a. lumbal spinalstenose. Når en klinik har haft 10 eller flere patienter igennem et pakkeforløb, får de en statistik på klinikkens patienter (anonymiseret og statistisk behandlede data) som omhandler fx ændring i smerte og funktionsniveau, overordnet bedring og mulighed for at sammenligne med landsgennemsnittet. Det giver klinikkerne langt bedre mulighed for at forudsige hvordan det går med patienterne og afdække forløbsprofiler.

Forsnævringer
Lumbal spinalstenose er en tilstand, hvor der i varierende grad optræder forsnævrede pladsforhold i rygmarvskanalen (spinalkanalen) som følge af slid/degenerative forandringer. Der bliver årligt opereret mellem 2.000 og 2.500 patienter for symptomer på lumbal spinalstenose (LSS), hvilket gør lumbal spinal stenose til den hyppigste årsag til rygkirurgi i Danmark.
Når patienterne henvender sig til kiropraktoren, har de typisk smerter i lænd og ben og har svært ved at gå. Deres gangdistance er ofte svært reduceret, og de må hvile sig efter få minutters gang.

Kiropraktor og klinikejer Peter Kryger-Baggesen fortæller, at det nye tilbud omfatter en forundersøgelse, hvor diagnosen stilles, samt to milepælsundersøgelser efter fire og 12 uger samt evt. konsultationer efter behov. Der er ikke tale om en egentlig kur eller behandling, men snarere en vejledning i, hvordan patienten og kiropraktoren i fællesskab kan tackle den lumbale stenose. Ofte i samarbejde med patientens læge.

Det giver ifølge Peter Kryger-Baggesen god mening at prøve med konservativ behandling først. Selve forsnævringen bliver ikke mildere af sig selv, men symptomerne varierer og er i perioder værre end andre.

”Operation vil aldrig være førstevalg, bortset fra i de allersværeste tilfælde. Som tommelfingerregel skal man vente nogle måneder, før man tyer til operation. I mellemtiden må vi gøre, hvad vi kan for at lindre patienternes evt. smerter og fysiske begrænsninger. Det er min kliniske erfaring, at rigtig mange patienter opnår længere, symptomfri perioder, og perioder med kun lettere gener,”  fortæller Peter Kryger-Baggesen.

Læs mere om spinalstenose

FAKTA OM SPINALSTENOSE

Spinalstenose er en tilstand, der udvikler sig gradvist og langsomt. Symptomerne er i starten vage, mest i form af lave rygsmerter og stivhed. Efterhånden bliver generne mere udtalte. Man får rygsmerter og morgenstivhed, udstrålende smerter ned i benene – ofte på ydersiden og bagsiden af lægge og lår. Man kan også mærke følelsesløshed, prikken i huden og svækket kraft i benene. Generne bliver typisk værre, når man er i aktivitet, ved gang og i stående stilling. Generne lindres ofte, når man bøjer sig fremover eller sidder ned.