Nyhed

Hjælp til brystsmerter

Oplever du sommetider smerter eller ubehag i brystregionen? Det er ikke ualmindeligt og ofte er generne af mild og forbigående karakter og kræver ikke behandling – men nogle gange resulterer disse smerter i en negativ påvirkning af hverdag og livskvalitet.

Lokale smerter i brystkassen er ofte et udtryk for belastningsrelaterede smerter og provokeres typisk ved tryk, belastning og bevægelse. Der kan være flere typer årsager til smerter i brystkassen, men de typiske årsager er spændinger, fysisk belastning, psykisk stress i hverdagen eller andre livsstilsfaktorer.

Når du kommer i behandlingsforløb, vil kiropraktoren fokusere på at udelukke mistanken om egentlig sygdom, afklare mulige årsager til smerterne samt vurdere effekten af behandlingen. Mange patienter vil opleve, at få tilpasninger i hverdagen kan få smerterne til at forsvinde eller lindres, så de gode perioder forlænges. Hvis du gennem forløbet ikke oplever bedring, vil kiropraktoren efter fire uger henvise dig til egen læge for videre vurdering.

Et udredningsforløb for smerter i brystet består af en grundig forundersøgelse, hvorefter der stilles en eventuel diagnose og bliver lagt en plan for det videre forløb. Herefter har du mulighed for fire opfølgende konsultationer og en statuskonsultation efter tre uger. Hvis behandlingen viser positive resultater, har du mulighed for seks opfølgende konsultationer.

Hvad kan du selv gøre?
Det er vigtigt, at du er så aktiv som muligt og bevæger dig tit, så du holder kroppen i gang. Du skal undgå aktiviteter, der markant forværrer dine smerter, men så vidt muligt fortsætte med din hverdag.

Hvad skal du være opmærksom på?
Du skal søge læge, hvis du oplever:

• pludselig og markant forværring af smerter
  • pludselige smerter med udstråling til nakke, hals, kæbe, venstre skulder eller arm
  • tiltagende smerter, feber og ved åndenød
  • at du bliver bleg, svedende eller bevidsthedspåvirket