Diskusprolaps i lænden

Nerverne, der går ud i benene, kan blive irriterede i lænden. Det hedder nerverodspåvirkning og kan skyldes en bule i brusken mellem to ryghvirvler (en diskusprolaps) eller andre forandringer omkring lændens led. Begge dele er naturligt forekommende og kan irritere nerverne, uden der er en bestemt årsag. Dine symptomer peger især mod irritation af
en bruskskive (diskus) som årsag til dine smerter.

Diagnosen diskusprolaps kan i de fleste tilfælde stilles temmelig sikkert ud fra det, du fortæller kiropraktoren, sammenholdt med den kliniske undersøgelse.

Undersøgelsen består bl.a. i test af kraft, følesans og reflekser i benene og det undersøges om bevægelse af ryggen og stræk af nerver til benet udløser dine smerter. Dette suppleres ofte med en undersøgelse af, hvordan du oplever smerten når bevægelser udføres flere gange i forskellige retninger.

Disse ”retningsspecifikke bevægelser” kan gøre diagnosen mere præcis, og i visse tilfælde er det disse bevægelser, der også bruges som hjemmeøvelser.

En skanning er almindeligvis ikke nødvendig for at finde ud af, om du har en diskusprolaps. Det er heller ikke nødvendigt, at du bliver skannet får taget røntgenbilleder
for at vurdere hvilken behandling, der er bedst. Kun hvis der er tvivl om diagnosen, du ikke har fået det bedre i løbet af 4-8 uger eller smerterne er meget voldsomme, skal du
måske skannes.

De mest almindelige symptomer på en diskusprolaps er smerter og snurrende fornemmelser i benet eller ballen. Der kan også være et område på benet, hvor du ikke kan mærke så meget, som du normalt kan. Du kan også opleve, at benet ikke er så stærkt, som det plejer at være. Mange har også smerter i ryggen, men det er ikke altid tilfældet.

Smerterne kan være meget voldsomme den første tid og kan påvirke, hvor meget du kan bevæge dig, om du kan sove og selvfølgelig også dit humør.