Karpaltunnelsyndrom

Smerter og sovende/snurrende fornemmelse i en eller flere fingre, i håndfladen og evt. på håndleddet, kan til tider opstå efter uvant arbejde såsom malerarbejde og havearbejde.

Symptomerne kan også opstå i forbindelse med graviditet. Ofte er der dog ikke nogen kendt/velafgrænset grund til smerterne.

Hvis du er bekymret over smerterne, eller de er vedvarende og hindrer dig i at gøre de ting, du normalt foretager dig, kan du blive undersøgt hos en kiropraktor.

Kiropraktoren vil, på baggrund af symptomer og sygehistorie, foretage en undersøgelse.

Han/hun vil mærke håndleddet og hånden godt i gennem og undersøge de små knogler i håndleddet. Det skal klarlægges, hvordan samspillet er i forhold til andre knogler, og herunder om alle led bevæger sig frit og normalt.

Herefter stilles diagnosen, og du får at vide, hvad du kan forvente dig. Herunder, hvordan du skal forholde dig, samt om der er behandlinger eller forebyggende tiltag, der kan iværksættes.

Alt sammen for, at du kan blive af med smerterne hurtigst muligt og forebygge, at de kommer tilbage.

Symptomerne kan være en fornemmelse af, at det sover i hænderne primært i tommel-, pege- og langfinger. I enkelte tilfælde kan den sovende fornemmelse brede sig ud i hele hånden. Du kan have føleforstyrrelser ud i én eller flere af fingrene, dog sjældent i lillefingeren. Desuden kan du føle et tryk og ubehag ved håndleddet, smerter i fingrene og ved håndleddet samt evt. op i armen.

Den sovende fornemmelse er ikke til stede hele tiden, men optræder ofte efter belastning – altså når du har brugt hånden – samt om natten. Den kan aftage, når man bevæger arme og hænder lidt. Det hjælper fx at stå op om natten, ryste hænderne, lave armsving og lignende. Symptomerne kan vise sig enkeltvis eller i kombination i én eller begge hænder.