Viden

Kiropraktoren forklarer… karpaltunnelsyndrom

Oplever du snurren i hænderne? Overraskende mange besøger kiropraktoren pga. smerter i hænderne, men årsagerne til smerterne er forskellige.

Kiropraktor Amalie Frost forklarer, at smerter i hænderne opstår af forskellige årsager.

– Oplever man akutte smerter i hænderne på grund af et fald eller lignende, bør man få det undersøgt hurtigst muligt, hvis ikke smerten aftager inden for få dage. I sådan tilfælde kan der være tale om et brud. Hvis smerterne derimod ikke er opstået pludseligt, kan der være tale om en overbelastning.

I sådan et tilfælde vil det også være hensigtsmæssigt at blive undersøgt for at få opklaret, hvor smerterne kommer fra, og om der kan eller skal gøres noget for, at man kan blive smertefri og fuld funktionsdygtig igen.
Amalie uddyber:

– Hvis du derimod har en sovende eller snurrende fornemmelse i hånd og eventuelt håndled, kan der være tale om karpaltunnelsyndrom.

Amalie Frost

Kiropraktor hos Kiropraktorhuset ROAR i Roskilde.

Karpaltunnelsyndrom

Karpaltunnelsyndrom er en tilstand, der skyldes at pladsen mellem senerne i hånden/håndleddet er blevet for trang, og derfor opstår der et klem på nerven, som du vil opleve som en sovende fornemmelse (oftest i langefinger og pegefinger). Tilstanden forværres ofte om natten, fordi kroppen ikke leder væske væk fra hænder og fødder lige så effektivt som om dagen.

Det er sjældent man ved, hvorfor tilstanden har udviklet sig, forklarer Amalie.

– Karpaltunnelsyndrom kan skyldes andre sygdomme eller skader: Det kan være forandringer efter et knoglebrud, som har medført snævre pladsforhold, eller det kan være lavt stofskifte, graviditet, diabetes eller overbelastning gennem ensidige håndbevægelser i dit arbejde.

Her er der faggrupper, så som frisører, skribenter, maskinoperatører, pladearbejdere, slagtere, industriarbejdere, rengøringspersonale og personer, som arbejder med vibrerende værktøj særligt udsatte, da de har ensidige håndbevægelser.

En variant af karpaltunnelsyndrom kan også opstå, hvis man har cyklet meget og presset hånden mod styret længere tid. Her er den sovende fornemmelse i ring- eller lillefinger. Den sovende fornemmelse kan også trække op i underarmen.

Mange gravide oplever også symptomer i forbindelse med graviditet forklarer Amalie.

Behandling

Når kiropraktoren har undersøgt dig og stillet diagnosen, lægges en plan for behandlingen. I behandlingen kan indgå mange elementer, bl.a. manipulationsbehandling, forskellige former for muskelarbejde, mobilisering, træningsøvelser og mere generelle råd og vejledning.

– Manipulation af leddene er ofte meget effektivt. Manipulationerne består af små præcise træk eller tryk på de involverede knogler og led, forklarer Amalie.

I nogle tilfælde kan operation være en mulighed. Dog kan du risikere at danne arvæv efter operationen, og så ligger arvævet og fylder i karpaltunnelen, og kan give fornyet tryk på nerven.

Blive klogere på, hvad du selv kan gøre ved karpaltunnelsyndrom.