Gode råd

Du skal ikke sidde stille, hvis din hofte er slidt!

Daglig motion som for eksempel stavgang, de rette øvelser og behandling er godt - også hvis hoften gør ondt

En række mennesker med hofteartrose har deltaget i en omfattende undersøgelse, der havde det mål at finde ud af, om der var effekt ved et undervisningsforløb (hofteskole) med eller uden manuel kiropraktisk behandling i forhold til bare et hjemmeøvelsesprogram.

– Især i gruppen som både fik undervisning og kiropraktorbehandling kunne patienterne mærke en forskel. De fik nemmere ved de daglige aktiviteter som at tage strømper og sko på, komme ned i hug, stige op på cyklen eller komme ind og ud af bilen, fortæller kiropraktor, ph.d. Erik Poulsen. Derudover fik langt flere færre smerter og var generelt meget mere tilfreds med behandlingsforløbet.

Rådet er altså, at du, hvis du har fået konstateret artrose (slidgigt) i hoften, skal forblive aktiv i din hverdag og du skal helst lave en række målrettede øvelser som styrker muskulaturen omkring hoften. Det er vigtigt, at du får hjælp til at finde det rette niveau, og selvom du får lidt ondt, når du har udført øvelserne, vil det hjælpe dig på sigt. Din kiropraktor kan råde og vejlede dig med hvilke øvelser og hvilken behandling, der egner sig til dig, og hvorvidt du kan blive ved med at dyrke din foretrukne motionsform. Desuden kan du have rigtig god gavn af at få manuel behandling hos din kiropraktor.

Bevægelse gør det nemmere at klare de daglige aktiviteter

Vælg en motionsform, der fungerer for dig, og som ikke gør dine hoftesmerter værre. Kombinér det med de øvelser, du får anvist af din kiropraktor, og lær hvornår du gør for meget eller for lidt. Sammen vil det begrænse generne ved din artrose (slidgigt). Bevægelse og viden er nemlig særligt vigtig, hvis du har fået konstateret artrose i hoften.

– Har du smerter i hoften, er det vigtigt at få stillet en diagnose og får du konstateret artrose (slidgigt) i hoften gælder det om at komme i gang med et forløb, hvor du får undervisning om sygdommen, bliver anvist de rette øvelser og tillige får suppleret det med behandling. Det vil hjælpe markant, slår kiropraktor, ph.d. Erik Poulsen fast.

Hvad er slidgigt

Slidgigt er en ledsygdom, men slidgigt er et upræcist ordvalg, da også led som ikke bevæges bliver stive og udvikler sygdommen.

Derfor er bl.a. Gigtforeningen gået ind for, at det nu omtales artrose. Her på Kiropraktoren.dk kan du læse meget mere om artrose i hoften.

Læs mere om hofteartrose