Viden

Slip for nakkesmerter – gør noget ved dem

Ny forskning har vist, at omkring hver 5. over 65 år døjer med nakkesmerter. Men heldigvis kan du slippe af med dem – eller mindske dem dramatisk. Du kan udføre disse enkle øvelser og supplere med kiropraktorbehandlinger.

Her er tre helt enkle øvelser. De er afprøvet i forskningsstudiet, som viser, at kombinationen af træning og kiropraktisk behandling formindsker ældres nakkesmerter markant. Din kiropraktor kan rådgive dig om hvilke øvelser du ellers skal lave, for at komme dine nakkesmerter til livs. Du får nemlig det bedste resultat, hvis du både laver stræk (som øvelserne nedenfor), samt nogle balanceøvelser og øvelser for hele kroppen. Lav øvelserne hver anden dag.

Hovedstræk

1. Sid i en stol med ryggen støttet af ryglænet.
  2. Bevæg langsomt hovedet bagud, så langt som du kan.
  3. Hovedet må ikke bøje forover eller bagover.
  4. Gentag strækket 6-8 gange.

Det er aldrig for sent at træne – og man kan heller ikke blive for gammel til at gå til kiropraktor. Der er ikke en aldersgrænse for at have effekt af kiropraktorens behandling. Det eneste det kræver, er lidt mere tålmodighed. Med årene er man lidt længere om at komme sig efter fx nakkesmerter – og man skal også træne lidt længere for at få resultater.

Bryststræk

1. Sid i en stol, med hænderne strakt let væk i en skrå vinkel bagud fra kroppen.
  2. Stræk nakken (som i øvelsen ovenfor).
  3. Pres skulderbladene sammen.
  4. Gentag 6-8 gange, og husk: nakken skal hele tiden være strakt.

Der er ikke nogen farlige bivirkninger – heller ikke for ældre – ved at gå til kiropraktor. Knogler med selv mange års virke tager ikke skade af behandlingen.

Kat/Kamel

1. Sid i en stol med hænderne på knæene.
  2. Træk nu skuldrene frem, så din ryg former et stort ’C’.
  3. Træk derefter langsomt skuldrene tilbage, skub dit bryst og navlen ud, så du danner en bue fremad som et omvendt C.
  4. Lav 6-8 gentagelser uden pause i mellem. Fokuser på bevægesen i øvelsen og hvordan din rygsøjle bevæger sig fra kat (svaj) til kamel (buen).