Akutte skuldersmerter

Smerter i skulderen kan opstå akut, f.eks. efter et fald og/eller ved overbelastning af skulderen. Ved akut opståede smerter er det vigtigt at finde ud af årsagen! Der kan være en skade på en af skulderens mange dele eller smerterne kan kommer fra andre områder af kroppen, f.eks. fra nakken.

Udover led og muskler består skulderen bl.a. af muskelsener, ledbånd og slimsække. Alle disse strukturer kan give anledning til skuldersmerter enkeltvis – men ofte sker det i et samspil.

Hvis du er bekymret over smerterne, eller de varer ved og hindrer dig i at gøre de ting, du normalt foretager dig, kan du blive undersøgt hos en kiropraktor. Du bør ikke vente flere måneder, før du bliver undersøgt.

Kiropraktoren vil på baggrund af symptomer og sygehistorie, foretage en undersøgelse. Herefter stiller han diagnosen og fortæller dig, hvad du kan forvente dig. Herunder, hvordan du skal forholde dig, samt om der er behandlinger eller forebyggende tiltag, der kan iværksættes.

Alt sammen for, at du kan blive af med smerterne hurtigst muligt og forebygge, at de kommer tilbage.

Røntgenundersøgelse eller ultralydsscanning kan indgå i undersøgelsen.

Ofte kan man pege på et sted, der gør ondt, men da skulderen er så komplekst et led kan smerterne stamme forskellige steder fra samtidig. Smerten kan således trække op i nakken fra skulderbladet, eller modsat. Smerten kan også trække ned i armen eller ned bag skulderbladet. Desuden kan smerten sidde fortil på skulderleddet. Smerten kan føles som en ’murren’, en stikkende eller brændende fornemmelse, eller som et knivstik i skulderen.

Et helt generelt problem kan være at løfte armen fremad eller ud til siden og op over hovedet. Nogle oplever, at de ikke kan sove for smerten, og kan måske ikke sove på den side, hvor smerten sidder. Ofte kan man have problemer med helt konkrete ting som at trække sine bukser op, have hånden i lommen eller få en trøje over hovedet, dreje på rattet i bilen eller hælde med en kande.

Nogle har ondt hele tiden, mens andre oplever, at de kun har smerter, når de bruger armen. Det kan eksempelvis være en håndboldspiller, der kun mærker smerten, når han kaster med bolden, og armen kommer i en yderstilling. Andre oplever, at det summer eller murrer i armen, også selvom de sidder stille.