Skuldersmerter, overbelastning

Smerter i skulderen, der ikke er opstået pludseligt, men er kommet over tid, kan skyldes en overbelastningsskade. Der har muligvis gennem nogen tid været visse ’advarsler’ eller ’signaler’ i form af forbigående smerter, men de er blevet ignoreret eller ”overhørt”.

Overbelastningsskader i skulderen kan have mange årsager. De kan stamme fra muskler, led, ledbånd m.m., der ikke fungerer som de skal, og det giver en uhensigtsmæssig belastning. Med tiden kan det give forandringer i musklerne (degenerative forandringer), der hvor de hæfter på knoglerne – eller det kan give en irriteret slimsæk.

Hvis du er bekymret over smerterne, eller de varer ved og hindrer dig i at gøre de ting, du normalt foretager dig, kan du blive undersøgt hos en kiropraktor.

Kiropraktoren vil på baggrund af symptomer og sygehistorie, foretage en undersøgelse. Herefter stiller han diagnosen og fortæller dig, hvad du kan forvente dig. Herunder, hvordan du skal forholde dig, samt om der er behandlinger eller forebyggende tiltag, der kan iværksættes.

Alt sammen for, at du kan blive af med smerterne hurtigst muligt og forebygge, at de kommer tilbage.

Røntgenundersøgelse eller ultralydsscanning kan komme på tale.

Overordnet opstår smerterne, fordi et eller andet i skulderen ikke fungerer, som det skal.

Hvis fx en muskel ikke arbejder som den skal, kommer skulderen til at mangle stabilitet i musklerne og også i samarbejdet imellem dem, og så er det, at smerter kan opstå. Det kan lidt sammenlignes med, at man fjerner et ben fra en stol.

Når man har problemer med skulderen, er der typisk nogle af de ting man gør tit, der pludselig generer i hverdagen, og der er ting, man ikke kan udføre, fordi det gør ondt i skulderen.

Alle de forskellige dele, som en skulder består af, kan give anledning til skuldersmerter enkeltvis – men ofte sker det i et samspil.

Ofte kan man pege på et sted, der gør ondt, men da skulderen er så komplekst et led kan smerterne samtidig komme forskellige steder fra. Smerten kan således trække op i nakken fra skulderbladet, eller modsat. Smerten kan trække ned i armen eller ned bag skulderbladet. Smerten kan også sidde fortil på skulderleddet.

Et helt generelt problem kan være at løfte armen fremad eller ud til siden og op over hovedet. Nogle oplever, at de ikke kan sove for smerten, og kan måske ikke sove på den side, hvor smerten sidder. Man kan have problemer med helt konkrete ting som at trække sine bukser op, have hånden i lommen eller få en trøje over hovedet, dreje på rattet i bilen eller hælde med en kande.

Smerten kan føles som en ’murren’, en stikkende eller brændende fornemmelse eller, at man ligesom får en kniv ind i skulderen.

Nogle har ondt hele tiden, mens andre oplever, at de kun har smerter, når de bruger armen. Det kan eksempelvis være en håndboldspiller, der kun mærker smerten, når han kaster med bolden, og armen kommer i en yderstilling. Andre oplever, at det summer eller murrer i armen, også selvom de sidder stille.

Hvis dine skulderproblemer ikke er forsvundet igen, selvom du har prøvet at aflaste skulderen i nogle dage, eller hvis de bliver værre, bør du få en vurdering af årsagen.