Akutte smerter i albuen

Oplever du pludselige smerter i din arm eller albue, fx efter et stød eller fald, er det første, du bør gøre at teste, om du har fuld bevægelighed i armen.

Kan du bøje armen ligeså meget som du plejer – og kan du også strække den som du plejer. Kan du dreje underarmen som normalt (håndfladen opad/nedad). Hvis det er for smertefuldt, bør du hurtigst muligt få armen undersøgt.

Læg også mærke til, om der er en hævelse. En hævelse skal lægge sig indenfor 48 timer. Det kan godt være, at den ikke helt er væk, men den skal være aftagende. Hvis ikke den er det, bør du få armen undersøgt.

Akut opståede smerter i albuen kan gå over af sig selv. Men, hvis du er bekymret over smerterne, eller smerterne varer ved i mere end et par dage, og hindrer dig i at gøre de ting, du normalt foretager dig, kan det være fornuftigt at blive undersøgt.

Kiropraktoren vil, på baggrund af symptomer og sygehistorie, foretage en undersøgelse. Røntgenundersøgelse eller eventuelt en ultralydsscanning kan indgå.

Herefter stiller han/hun diagnosen og fortæller dig, hvad du kan forvente dig. Herunder, hvordan du skal forholde dig, samt hvilke behandlinger eller forebyggende tiltag, der kan iværksættes.

Alt sammen for, at du kan blive af med smerterne hurtigst muligt og forebygge, at de kommer tilbage.

Når kiropraktoren har undersøgt dig og stillet diagnosen, lægges en plan. Hvis der er tale om et brud i albuen, vil du blive henvist til skadestue. I de tilfælde hvor der ikke er tale om brud lægges en plan for den kiropraktiske del af behandlingen. I behandlingen kan indgå mange elementer, bl.a. manipulationsbehandling, forskellige former for muskelbehandling, mobilisering, træningsøvelser ud over mere generelle råd og vejledning.

Hvad kan du selv gøre?

Som ved alle andre symptomer bør du stoppe op og overveje, hvad der skabte smerten og hvad du i givet fald kan gøre for at undgå smerter. Du skal tage hensyn, undlade at gøre de bevægelser, der gør ondt.

Herudover er det vigtigt, at du prøver at undgå den eller de bevægelser i en periode, der har udløst problemet for, at du kan mærke om det bliver bedre, når du aflaster din arm og albue.

Hvis du har almindelig bevægelighed i armen kan du vente et par dage, men højst to døgn, og se om smerterne begynder at aftage. Gør de ikke det, bør du få albuen undersøgt!