Akutte smerter i albuen

Oplever du pludselige smerter i din arm eller albue, fx efter et stød eller fald, er det første, du bør gøre at teste, om du har fuld bevægelighed i armen.

Kan du bøje armen ligeså meget som du plejer, og kan du også strække den, som du plejer? Kan du dreje underarmen som normalt? – det kan du teste ved at dreje håndfladen, så du skiftevis ser din håndflade og din håndryg. Hvis det er for smertefuldt, bør du hurtigst muligt få armen undersøgt.

Læg også mærke til, om der er en hævelse. En hævelse skal lægge sig indenfor 48 timer eller være aftagende. Du bør få armen undersøgt, hvis hævelsen ikke lægger sig.

Akut opståede smerter i albuen kan gå over af sig selv. Men, hvis du er bekymret over smerterne, eller smerterne varer ved i mere end et par dage, og hindrer dig i at gøre de ting, du normalt foretager dig, kan det være fornuftigt at blive undersøgt.

Kiropraktoren vil foretage en undersøgelse på baggrund af dine symptomer og sygehistorie. Det kan blive nødvendigt at inddrage røntgenundersøgelse eller eventuelt en ultralydsscanning.

Herefter stiller vedkommende diagnosen og fortæller dig, hvad du kan forvente, og hvordan du skal forholde dig, samt hvilke behandlinger eller forebyggende tiltag, der kan iværksættes, så du kan blive af med smerterne hurtigst muligt og så det er muligt at forebygge at smerterne kommer tilbage.

Når kiropraktoren har undersøgt dig og stillet diagnosen, lægges en plan. Hvis der er tale om et brud i albuen, vil du blive henvist til skadestue. I de tilfælde hvor der ikke er tale om brud, lægges en plan for den kiropraktiske del af behandlingen. I behandlingen kan indgå mange elementer, bl.a. manipulationsbehandling, forskellige former for muskelbehandling, mobilisering, træningsøvelser ud over mere generelle råd og vejledning.

Hvad kan du selv gøre?

Du bør overeje, hvad der skabte smerten, og hvad du i givet fald kan gøre for at undgå smerter. For at undgå smerter, skal du tage hensyn og undlade at gøre de bevægelser, som gør ondt.

Det er også vigtigt, at du forsøger at undgå den eller de bevægelser, der har udløst problemet i en periode. På den måde, kan du mærke, om det bliver bedre, når du aflaster din arm og albue.

Hvis du har almindelig bevægelighed i armen, men stadig har ondt, kan du vente et par dage, dog højst to døgn, og se om smerterne begynder at aftage. Gør de ikke det, bør du få albuen undersøgt.