Smerter i albuen (indersiden)

Hvis du oplever smerter på indersiden af din albue, kan der være tale om en såkaldt golf-albue. Golfalbue er, sammen med tennisalbue, de to hyppigst forekommende overbelastnings-skader i albuen. Golfalbue er dog mindre hyppig end tennisalbue.

Smerter på indersiden af albuen opstår typisk gradvist eller over tid. Albuen føles øm, når man trykker på dens inderside, og der kan være en sovende fornemmelse i armen. Smerterne forværres ved brug af hånden. Der er ømhed, når man trykker mod knoglen på indersiden af albuen samt musklerne nedenfor, og smerterne stråler ud til både over- og underarm.

Selvom der kan være mange smerter, og selvom det kan tage lang tid at komme sig helt over generne, er de oftest godartede. Tilstanden opstår typisk i 30-50 års alderen.

Kiropraktoren vil, på baggrund af symptomer og sygehistorie, foretage en undersøgelse. Herefter stiller han diagnosen og fortæller, hvad du kan forvente dig. Herunder, hvordan du skal forholde dig, samt hvilke behandlinger eller forebyggende tiltag, der kan iværksættes.

Ved smerter på indersiden af albuen, kan du forvente at få skulderen, hånden og oftest også nakken undersøgt. Ultralyd kan komme på tale.

Overbelastningstilstande kan udløses af mangt og meget, men kan inddeles i to kategorier:

A) Overbelastningstilstande som er periodevise: Du har lavet samme bevægelse for meget i en kortere periode, fx hvis du har luget meget i din have, malet lofter eller lignende.

Hvis du kan finde frem til en afgrænset ting, der er skyld i overbelastningen, kan du nemmere undgå belastningen og for eksempel dele arbejdet op, så det ikke forværrer overbelastningsskaden.

B) Overbelastningstilstande som skyldes aktiviteter i din hverdag: Du har i dit arbejde mange ensartede bevægelser. Du har måske ignoreret de begyndende symptomer længe, dine smerter er nu tiltaget og er nærmest uudholdelige. I den situation er det straks sværere, både at konstatere, hvad præcist i din hverdag, der har udløst problemet, men også at komme af med det igen.

Hvis årsagen kan findes, kan det kræve en betydelig ændring af de daglige rutiner at slippe af med generne igen.

Hvis du har nogen af de nævnte symptomer og har mærket smerterne komme snigende over tid, for eksempel ved, at du har lavet gentagne bevægelser, så er det højst sandsynligt en overbelastning, der er tale om.

Rådet til dig er, i en periode, at aflaste og undgå de bevægelser, som provokerer smerterne.