Iskiassmerter i baglåret

“Iskias” bruges i daglig tale som en fællesbetegnelse for smerter i ballen og/eller benet.

Tidligere havde man en opfattelse af, at smerter i benet opstod på grund af irritation af iskiasnerven. Iskiasnerven er nemlig en stor nerve, der ligger på bagsiden af hvert ben.

Smerter i baglåret kan stamme fra iskiasnerven, men smerter i baglåret kan også have mange andre årsager. Alligevel har betegnelsen holdt ved, og når man derfor siger, at man har ondt i sin iskias, kan det faktisk dække over alt, hvad der gør ondt i ballen og benet.

Diagnosen kan stilles efter en undersøgelse hos en kiropraktor.

Gå til kiropraktor, hvis du er bekymret over smerterne, eller du har haft smerterne vedvarende smerter og/eller at forhindrer dig i at gøre de ting, du normalt gør. Du vil få en diagnose, efter at du har fortalt din sygehistorie og din kiropraktor har undersøgt skaden.

Når diagnosen er stillet, vil kiropraktoren fortælle dig, hvad du kan forvente, hvordan du skal forholde dig og hvilke behandlinger eller andre tiltag, der skal sættes i gang.

Behandlingstypen afhænger af hvorfor smerterne er opstået. Hvis smerterne er skyldes en diskusprolaps, behandles smerterne anderledes end iskiassmerter, som skyldes fastlåste led i ryg, bækken en eller spændte muskler i ballen.

Iskiassmerter kan føles som ondt i ballen og/eller ned gennem benet, i baglåret og sommetider også ned i underbenet og foden.

Smerterne kan føles fra dybe og borende til stærke og nærmest elektrisk jagende. Du vil muligvis kunne mærke en sovende fornemmelse, en død fornemmelse i benet og ændret kulde- og varmesans.