Overbelastningssmerter i baglåret

Du har muligvis en overbelastningsskade, hvis de smerter du oplever i baglåret er kommet over længere tid (og ikke opstået pludseligt), uden at du kender årsagen. Symptomerne vil variere alt efter årsagen. Men du har muligvis oplevet at få “advarsler”  i form af forbigående smerter, men du har ”overhørt” dem, og nu generer de så meget, at de forstyrrer din dagligdag.

De fleste, der får smerter i baglåret, oplever en markant bedring inden for de første uger, men det er ikke usædvanligt at have lettere gener gennem nogle måneder.

Du kan blive undersøgt hos en kiropraktor, hvis du er bekymret over smerterne, eller at de er vedvarende og forhindre dig i at gøre de ting, du normalt gør. Målet for undersøgelsen er at finde den eller de udløsende årsager til smerten.

Kiropraktoren vil foretage en undersøgelse på baggrund af dine symptomer og sygehistorie.  Herefter stiller vedkommende diagnosen og fortæller dig, hvad du kan forvente, og hvordan du skal forholde dig, samt hvilke behandlinger eller forebyggende tiltag, der kan iværksættes, så du kan blive af med smerterne hurtigst muligt, og så det er muligt at forebygge at smerterne kommer tilbage.

Symptomer på overbelastningssmerter i baglåret kan opleves forskelligt: Normalt vil du mærke dem over knæet, varierende smerter, normalt af en dyb, borende karakter, i lænd, baller og baglår. Smerterne mærkes sjældent under knæet. De skyldes ofte ledproblemer i lænd, bækken, hofte og knæ eller smerter  fra muskler i sæderegionen, som sætter sig ned gennm kroppen.

Smerterne vil sandsynligvis forværres, når de led, der er årsag til smerten, belastes i højere grad. Løb og gang kan fx forværre symptomerne i knæ og hofte, mens aktiviteter, der indebærer mere belastning i ryg- og bækken vil forværre smerter fra ryggen.

Når det kommer til lændesmerter, vil du normalt opleve smerter i lænden, hvis smerterne stammer fra baglåret.

Smerter i baglåret kan også stamme fra bruskskiverne mellem ryghvirvlerne. Gør smerterne det, er der tale om diskusprolaps.