Overbelastningssmerter i baglåret

Der kan være tale om en overbelastningsskade, hvis de smerter du oplever i baglåret ikke er opstået pludseligt, men er kommet over længere tid. Du har muligvis fået advarsler, eller har oplevet signaler i form af forbigående smerter, men du har ”overhørt” dem, og nu generer de så meget, at de forstyrrer din dagligdag.

”Overbelastningsskade” betyder således, at man gennem længere tid har haft smerter i baglåret uden, at man kender årsagen.

Symptomerne vil variere alt efter årsagen.

De fleste, der får smerter i baglåret, oplever en markant bedring inden for de første uger, men det er ikke usædvanligt at have lettere gener gennem nogle måneder.

Hvis du er bekymret over smerterne, eller de er vedvarende og hindrer dig i at gøre de ting, du normalt gør, kan du blive undersøgt hos en kiropraktor. Efter at have fortalt din sygehistorie, vil du blive grundigt undersøgt, og der vil blive stillet en diagnose.

På baggrund af diagnosen vil kiropraktoren fortælle dig, hvad du kan forvente, hvordan du skal forholde dig, samt om der er behandlinger eller forebyggende tiltag, der kan eller skal iværksættes for, at du kan blive af med smerterne hurtigst muligt, og forebygge at de kommer tilbage

Målet for undersøgelsen er at finde den eller de udløsende årsager til smerten.

Har du smerter i baglåret – altså smerter over knæet, vil du opleve varierende smerter, normalt af en dyb, borende karakter, i lænd, baller og baglår. De optræder sjældent under knæet. Ved sådanne smerter i baglåret er der ikke tale om et egentligt tryk på iskiasnerven. Smerterne skyldes ofte ledproblemer i lænd, bækken, hofte og knæ eller henviste smerter fra muskler i sæderegionen.

Dog vil man typisk se, at symptomerne forværres, når det led, der er årsag til smerten, belastes i særlig grad. Altså vil løb og gang forværre symptomerne i knæ og hofte, mens mere ryg- og bækkenbelastende aktiviteter vil forværre smerter fra ryggen.

Stammer smerterne i baglåret fra lænden vil du normalt også have smerter i lænden, læs mere her. Endelig kan smerterne i baglåret stamme fra bruskskiverne mellem ryghvirvlerne, så er der tale om diskusprolaps.