Lændesmerter

Lændesmerter kan defineres som smerter i området, der strækker sig fra det nederste ribben til overgangen mellem balle og lår.

Smerter i lænden er den hyppigste form for smerter fra muskler og led, og er så almindelige, at godt halvdelen af alle voksne vil opleve at have lændesmerter i løbet af et år.

Ud af ti personer der rammes af lændesmerter, søger de fire behandling.

Ofte vil lændesmerter gå over af sig selv, og det er helt fint at se tiden an nogle dage, inden du beslutter, om du har brug for hjælp.

Hvis du er bekymret over smerterne, eller de er vedvarende og hindrer dig i at gøre de ting, du normalt foretager dig, kan du blive undersøgt hos en kiropraktor eller din praktiserende læge.

Hvis du vælger at opsøge en kiropraktor, vil du, efter at have fortalt din sygehistorie, blive undersøgt. På baggrund af dine symptomer, det du fortæller om tidligere episoder blandt andet og undersøgelsen, vil kiropraktoren fortælle dig, hvad du kan forvente, hvordan du skal forholde dig samt om der er behandlinger eller forebyggende tiltag, der kan iværksættes. Alt sammen for, at du kan blive af med smerterne hurtigst muligt og forebygge, at de kommer tilbage.

Rygsmerter er typisk smerter, man kan få i perioder. Hos langt de fleste bedres en episode med smerter markant i løbet af nogle uger og nogle episoder varer blot nogle få dage. For de fleste gælder det, at problemerne er der lidt altid af vekslende intensitet, eller smerterne kommer og går.

Efter 8-12 uger med smerter er der generelt ikke ret meget yderligere bedring, men rygsmerter opfører sig meget forskelligt fra person til person, så nogle vil komme sig efter at smerterne har stået på i lang tid.

Statens Institut for Folkesundhed skønner, at der i Danmark er ca. 1.3 millioner sygedage årligt, på grund af rygsmerter.

Mange dele i ryggen kan give smerter, fx muskler, led eller bruskskiverne mellem ryghvirvlerne (de skiver kaldes diskus og kan give smerter også uden, at der er tale om en diskusprolaps) og ofte kan det være umuligt at finde frem til præcist, hvor smerterne kommer fra. Den mest sandsynlige forklaring er, at det nok er en mere kompliceret proces, hvor mange af de ovennævnte strukturer kan være involveret i en ond cirkel. Det medfører at leddene i ryggen ikke kan bevæge sig frit, og det gør ondt.