Migræne

Migræne anses for en meget speciel type hovedpine. Man ved ikke hvorfor nogle får migræne, men man ved, at under et migræneanfald, er der en særlig aktivitet i hjernen, men hvad det betyder, er endnu ikke afklaret.

Overordnet set findes der to former for migræne: ’Migræne med aura’ og ’migræne uden aura’. Aura er latin og betyder et åndepust. Det skønnes, at ca. hver femte af alle, der lider af hovedpine, har en af disse to former for migræne.

Migræne ligger ofte til familien, især migræne med aura, men det er ikke fastlagt, hvorvidt det skyldes arvelighed.

Mange oplever, at forskellige føde- eller drikkevarer fremkalder et anfald, fx chokolade og rødvin, men det varierer meget fra dag til dag og fra patient til patient. Nogle kvinder oplever også anfald op til deres menstruation.

Migrænen varer typisk nogle timer eller en dags tid, men i værste tilfælde kan det vare op til 3 døgn. Efterfølgende kan du opleve at have det dårligt i en halv dags tid.

De, der lider af migræne, kan også lide af afspændingshovedpine eller den nakke-udløste-hovedpine, som i givet fald kan/skal behandles separat. Du kan læse mere om de to andre hovedpinetyper ved at rulle ned i bunden af siden og trykke på kategorierne.

Nedenfor kan du læse om symptomer.

Under fanen ”Indblik” kan du læse mere om, hvordan en kiropraktor vil diagnosticere og behandle dine smerter, og hvad du selv kan gøre.

Symptomer på migræne med og uden aura.

• En dunkende, ofte ensidig, smerte i højre eller venstre side af hovedet.
  • Smerterne er så voldsomme, du helst vil ligge ned i et mørkt og roligt rum.
  • Smerten mærkes fra både baghoved, tinding og øjenomgivelser.
  • Kvalme, opkast, ubehag.
  • Er følsom over for lys og lyd.

Specifikke symptomer for migræne med aura

• Før hovedpinen, kan du opleve forvarsler i op til 15-30 min. (det er også muligt at selve hovedpinen helt udebliver).
  • Du oplever et sort hul, flimrende, lysende eller zig-zag-formede figurer i dit synsfelt.

Hyppigheden af migræneanfald varierer fra person til person.