Nakke-udløst hovedpine

Der er stor forskel på symptomerne på forskellige former for hovedpine, og de behandles forskelligt alt efter hvor smerten befinder sig, derfor er det en god idé at gøre sig klart, lige præcist hvor du mærker smerten, når du har hovedpine.

Hvis din hovedpine primært mærkes i den ene side af nakken, det vil sige, du primært har ondt i højre eller venstre side, og primært i baghovedet, så er der højst sandsynligt tale om den nakke-udløste-hovedpine.

Det skønnes, at næsten hver femte, der har hovedpine regelmæssigt, lider af den type hovedpine som kaldes den nakke-udløste-hovedpine.

Hvis du vælger at søge behandling, vil en så præcis sygehistorie som muligt være afgørende for, at kiropraktoren kan beslutte, om der eventuelt skal foretages andre undersøgelser, samt hvilken behandling, du kan tilbydes. Notér eventuelt dine hovedpineanfald i din kalender eller lav en decideret ”Hovedpinedagbog”.

Det, du mærker, er at hovedpinen typisk forværres eller fremkaldes af bestemte nakkestillinger eller nakkebevægelser, og der er nedsat bevægelighed af nakken i en bestemt retning. Du kan altså have ondt eller føle dig spændt i nakken, når du bevæger hovedet.

Ofte kaldes den nakke-udløste hovedpine for spændingshovedpine, men det er misvisende, da det er navnet på en anden type hovedpine, og de to typer er markant forskellige – begge kan dog være kombineret med nakkesmerter, mens andre symptomer er helt forskellige, og behandlingen er derfor også forskellig.