Akutte nakkesmerter

Akut opståede nakkesmerter er det man typisk kalder hold i nakken, muskelspændinger, facetsyndrom, ”muskulær instabilitet” og ”ledlåsning”.

Smerterne og muskelspændingerne vil efter al sandsynlighed aftage inden for de næste dage. Spændingerne skal aftage i løbet af 2-3 dage, ellers bør du få det undersøgt. Overordnet kan man sige, at bliver det ved med at gøre ondt, er det vigtigt at blive undersøgt.

I enkelte tilfælde kan smerterne være så kraftige, at man har behov for at opsøge akut hjælp.

Du kan vælge at blive undersøgt hos en kiropraktor, hvis du er bekymret over smerterne, eller de er vedvarende og hindrer dig i at gøre de ting, du normalt foretager dig.

Efter at have fortalt din sygehistorie, vil du blive undersøgt. Når diagnosen er stillet, vil kiropraktoren fortælle dig, hvad du kan forvente, hvordan du skal forholde dig samt om der er behandlinger eller forebyggende tiltag, der kan iværksættes.

Såfremt kiropraktoren har behov for yderligere hjælp til at stille diagnosen, kan han/hun vælge at foretage en røntgenundersøgelse.

Ved akut opståede nakkesmerter kan du opleve stivhed i nakken, hvor hovedet ikke kan bevæge sig eller sidder ”skævt”.

Det er ubehageligt – men kun yderst sjældent farligt. Der kan være symptomer ned i ryggen, ud i skulderen, ned i armen og helt ud i fingrene. Derudover kan nakkesmerterne føre til hovedpine, svimmelhed, ændret følsomhed m.m.