Tilbagevendende eller kroniske nakkesmerter

Langvarige smerter i nakken bliver ofte kaldt ”kroniske”. Kronisk betyder i denne sammenhæng, at smerterne har været til stede i minimum 3 måneder. Men de kroniske smerter kan godt forandre sig og helt forsvinde. Smerterne kan komme til udtryk enten dagligt uden den store forandring i intensitet, eller smerterne kan komme til udtryk en gang imellem.

Årsagerne til langvarige nakkesmerter kan være mange. Det kan fx starte som akutte nakkesmerter, som udvikler sig til kroniske smerter, hvis ikke smerterne bliver behandlet.

I andre tilfælde skyldes smerterne lang tids overbelastning af nakkens strukturer som fx kontorarbejde, gentagende bevægelser i fabriksarbejde og lignende.

Andre gange er smerterne opstået, uden man kender årsagen, og du kan måske have svært ved at huske hvordan og hvornår, smerterne opstod. I enkelte tilfælde skyldes smerterne, at der er en ændring i nakkens normale strukturer (som slidgigt i nakken, knogleskørhed osv.).

Nedenfor kan du læse om symptomer.

Under fanen ”Indblik” kan du læse mere om, hvordan en kiropraktor vil diagnosticere og behandle dine smerter, og hvad du selv kan gøre.

• Smerter og ømhed i nakkemusklerne.
  • Tvangsdrejning af hovedet til den ene side ved akutte nakkesmerter.
  • Træthed, snurren og prikken i armene.
  • Smerterne trækker fra nakken ud i armen.
  • Hovedpine i nakken med smerter, der fortsætter op i baghovedet, bag om ørerne, i tindingen og omkring det ene øje.