Smerter i hoften hos børn

Det er ikke ualmindeligt, at børn får ondt i hoften/lysken. De er aktive, løber, leger måske vildt, og falder ind i mellem og slår sig. Smerterne forsvinder som regel efter nogle få dage.

Hvis barnet får tiltagende ondt i området, med smerter, der varer mere end nogle dage, og hvis barnet ikke kan strække hofteleddet eller halter når det støtter på benet, bør det undersøges nærmere.

Undersøgelsen vil bestå af forskellige specielle tests af barnets hofter og bækken.

På baggrund af en grundig undersøgelse vil der oftest kunne stilles en diagnose. I nogle tilfælde foretages røntgenundersøgelse af bækken og hofter. Dette foretages for at udelukke eller bekræfte om barnet har nogle mere sjældne lidelser. Kun hvis der er mistanke om yderligere problemer foretages eller henvises til yderligere udredning og andre billeddiagnostiske undersøgelser, fx CT- eller MR-scanning.

Hoftesmerter kan have mange forskellige årsager, og nogle gange findes problemet et andet sted end i selve hoften.

Hos børn skyldes smerter i hoften dog oftest en forstrækning eller skade i dele af hoften. Dårligt fungerende led i hofte, knæ, lænd, eller bækken kan også give smerter i hoften.

Hoften er et område, der kan være svært at afgrænse da selve hofteleddet er omgivet af lysken, de store muskelgrupper i balden, bækkenets muskler på siden, lårets øverste muskler på forsiden og rigtig mange nerver passerer forbi hofteleddet. Det kræver som regel en nærmere undersøgelse for at få afdækket, hvad der er galt, hvor smerterne kommer fra, og hvad der kan gøres.