Smerter i hoften hos unge

Smerter i hoften hos unge og yngre mennesker (under 35 år) opstår som regel ved et vrid, en overbelastning eller en forkert belastning og er ofte forbundet med udøvelse af idræt eller sport.

Aftager smerterne eller generne ikke inden for nogle dage, eller vender smerterne tilbage næste gang man dyrker sport, er det vigtigt at få det undersøgt og finde ud af hvor smerterne kommer fra. Er det fra selve hofteleddet, muskler, sener eller slimsæk omkring hoften eller stammer smerterne fra ryggen eller bækkenet. I sjældne tilfælde kan smerter i hofteregionen vise sig at stamme fra de indre organer i maven.

Diagnosen stilles ud fra en samtale med kiropraktoren og en grundig undersøgelse af hoften. I mange tilfælde inkluderes lænd, knæ, fod og ankel også i undersøgelsen. Samtalen drejer sig om hvor, hvordan, hvor meget og hvor længe symptomerne er startet og har varet, og undersøgelsen handler om at vurdere funktionen i muskler, leddet, ledbåndene og slimsæk og finde årsagen til smerterne. I sjældne tilfælde kan smerter i hofteregionen vise sig at stamme fra de indre organer i maven og kiropraktoren vil så henvise til din egen læge.

Der kan eventuelt suppleres med røntgen, ultralyds- eller MR-scanning afhængig af problemets karakter. I tilfælde hvor skaden er af væsentlig omfang eller kompliceret af andre faktorer kan det være relevant med yderligere undersøgelse på en ortopædkirurgisk afdeling.

Smerter og problemer fra hoften blandt unge eller yngre mennesker skyldes ofte en forstrækning, et vrid, overbelastning eller der kan være opstået irritation af muskler, sene, slimsæk eller ledbånd. Hos meget aktive idræts- eller sportsfolk kan det være afklemning mellem lårbenshalsen og hofteskålen, der sker i yderstilling, og det kan medføre irritation eller skade på ledlæben og/eller ledbrusken.

Det sker som regel, når hoften kommer i yderstilling ved at gå i hug eller når knæet føres hen over brystkassen. I visse tilfælde kan hofteproblemer skyldes små eller større bygningsfejl (dysplasi) som først begynder at give symptomer senere i livet efter flere års belastning.