Smerter i hoften hos voksne

Hos den voksne og ældre befolkning (over 35-40 år) opstår mange tilfælde af smerter i hoften ved udøvelse af idræt eller sport, men faktisk sker det, i modsætning til børn og teenagere, oftere ved udførelse af almindelige dagligdags aktiviteter hvor hoften kommer i yderstilling.

Det kan være som at stå på eller af en cykel, stige ind og ud af bilen eller hvis man har siddet for meget på hug i haven og luget ukrudt! Aftager smerterne eller generne ikke inden for en uges tid, eller vender smerterne tilbage, er det vigtigt at få det undersøgt og finde ud af, hvor smerterne kommer fra og hvad problemet er.

iagnosen stilles ud fra en samtale med kiropraktoren og en grundig undersøgelse af hoften. I mange tilfælde inkluderes også lænden, knæ, fod og ankel i undersøgelsen. Samtalen drejer sig om hvor, hvordan, hvor meget og hvornår symptomerne er startet og hvor længe de har varet. Undersøgelsen handler om at vurdere funktionen i muskler, leddet, ledbåndene og slimsæk.

Der kan eventuelt suppleres med røntgen, ultralyds- eller MR-scanning afhængig af problemets karakter. I tilfælde hvor skaden er af væsentlig omfang eller kompliceret af andre faktorer vil det være relevant med yderligere undersøgelse på en ortopædkirurgisk afdeling.

Er der tale om eller mistanke om artrose(slidgigt) er der typisk nedsat bevægelse i hoften fx i bevægelser hvor man tager knæet helt op til brystet eller benet helt ud til siden og dele af hoftens muskulatur mister noget af styrken. Dette vil give sig udslag ved en grundig undersøgelse af hoften.

Smerter i hoften hos voksne (over 35-40 år) kan skyldes en række forskellige problemer, hvor det afhænger af, hvordan smerterne er opstået, hvor længe de har været der og hvor smerterne er lokaliseret. Det kan være forstrækning i en muskel eller et senefæste, irritation af slimhinden eller en slimsæk eller decideret skade på brusk eller ledlæbe.

Når vi bliver ældre (efter 30 års alderen) begynder muskler, sener, knogler og led at miste elasticiteten og har nemmere ved at blive irriterede efter eller under belastning. Det kan give sig udslag i smerter, stivhed og ømhed efter årets første løbetur, havearbejde eller forårets store rengøringsseance. I en stor del af hofteproblemer hos voksne og ældre er der tale om begyndende artrose (slidgigt).