Lyskesmerter hos voksne

Lyskesmerter hos voksne er ganske hyppige. Der er mange strukturer, som kan være årsag til smerterne, og de kræver en grundig undersøgelse.

Lidt forenklet kan man dele smerterne ind i følgende undergrupper:

Har du været ude for en akut skade, hvor du oplever smerte i lysken efterfølgende, kaldes din tilstand for en traumeskade.

Har du derimod overbelastet strukturerne i din lyske, kaldes tilstanden for en overbelastning. Desuden kan du have fejlbelastet strukturerne i din lyske, hvis du er faldet eller lignende. Du kan desuden opleve udstrålende smerter, der kan stamme franerverodstryk. Sluttelig kan din smerte skyldes anden sygdom.

Grundlaget for undersøgelsen er en grundig gennemgang af, hvornår skaden er opstået, hvad der provokerer/lindrer smerterne, om der er et mønster for smerterne, eller om smerterne kan skyldes anden sygdom.

Undersøgelsesforløbet er opbygget efter en fast procedure. Kiropraktoren vil se på såkaldt vægtbæring, hvor man står på ét ben, undersøge musklernes stabilitet i ryg og mave, udføre forskellige standardiserede tests for hofteled og musklerne omkring hoften. Lænderyggen og bækkenet undersøges for at finde ud af, om der er noget, der ikke fungerer, som det skal. Afslutningsvis mærkes der også efter i området med smerter for at få klarlagt præcist, hvor smerten kommer fra.

Ved mistanke om nerverodstryk udføres en særlig undersøgelse for at udelukke, at der skulle være tale om en diskusprolaps i lænden.

mangler